0

UK Flag Read in English Flag of French Read in French germany flag Read in German Flag of Japan Read in Japanese

GFI2018 banner

Paris, 17th January 2019 - Det globala livsmedelsinitiativet GFSI (Global Food Safety Initiative) är ett världsomspännande projekt för att utöka livsmedelssäkerheten och öka konsumenternas förtroende. Den 25-28 februari 2019 håller GFSI sin 18:e årliga konferens i Nice i Frankrike. Över 1 000 av de mest inflytelserika aktörerna inom den globala livsmedelsbranschen från mer än 50 länder kommer att närvara, inklusive såväl välkända återförsäljare, tillverkare och tjänstleverantörer som akademiker, tillsynsmyndigheter och konsumentförespråkare. Temat för årets konferens - Nya utmaningar och livsmedelssäkerhetens framtid - ger deltagarna möjlighet att bidra med förslag till lösningar på de viktigaste nya problemen och vara med och avgöra hur branschens framtid ska se ut.

Bland de noga utvalda talarna på konferensen hittar vi ledare som Emmanuel Faber, styrelseordförande och VD för Danone, som kommenterade: "Livsmedelssäkerhet är grunden för alla livsmedelsföretag. Och för Danone med sin företagsmission att ge hälsa genom mat till så många människor som möjligt är livsmedelssäkerheten om möjligt ännu mer betydelsefull. Vår ambition att främja mer hälsosamma och hållbara mat- och dryckesvanor vore meningslös om vi inte började med säkra livsmedel. GFSI:s årliga konferens är ett lysande tillfälle att träffa andra som arbetar med livsmedelssäkerhet och samtala, lära oss och dela med oss av våra erfarenheter. Vi är glada att hälsa konferensen välkommen tillbaka till Frankrike - där den en gång tog sin början."

Nya utmaningar och livsmedelssäkerhetens framtid

Årets konferensprogram tar upp såväl befintliga och kommande utmaningar från hela leveranskedjan för livsmedel som nya innovationer och framtida lösningar inom livsmedelssäkerhet. Det blir allt från övergripande samtal till djuplodande diskussioner inom en rad olika ämnen, till exempel integritet i leveranskedjan, kapacitetsutveckling på utvecklingsmarknader, innovationer inom teknik och datahantering, kreativa lösningar för allergenhantering, de kontinuerliga förändringarna av den globala återförsäljarmarknaden och den allt snabbare tillväxten av tredjemanscertifieringar. Konferensdeltagarna får med sig kunskap och förståelse om de nödvändiga steg som alla aktörer inom livsmedelsindustrin måste ta för att skapa en enhetlig kultur av livsmedelssäkerhet inom den närmaste framtiden.

På GFSI-scenen välkomnas kända innovatörer och akademiker, företagsledare och tillsynsmyndigheter, multinationella VD:ar och mindre aktörer. Det är ett unikt forum för att lära sig av de som ligger i framkant inom livsmedelssäkerhet och som delar med sig av sina berättelser - framgångsberättelser och viktiga lärdomar - till sina branschkolleger, vilket visar att de tagit till sig GFSI:s grundtanke om att samarbeta för säkra livsmedel till konsumenter i hela världen.

Dirk van de Put, VD för Mondelēz International, betonade alla intressenters gemensamma ansvar för att förbereda sig inför framtiden med tanke på nuets snabba växlingar. "I tider av tekniska framsteg, ständigt ökande hållbarhetskrav och föränderlig konsumentdemografi står livsmedelsbranschen inför en tid av massiva förändringar. Med tanke på detta vill GFSI-konferensen hjälpa branschledare att nå de viktiga insikter de behöver för att hänga med i och driva utvecklingen framåt, genom att ge plats för världens största gemensamma samtal om utveckling av livsmedelssäkerheten."

Främjar samarbete mellan många olika intressenter

Sedan GFSI-konferensen startade år 2001 har eventet lyckats sammanföra tusentals erfarna branschkolleger och bidragit till årliga globala samtal samtidigt som den har byggt broar och skapat förståelse mellan olika branschsektorer och geografiska platser. Upp till 80 % av alla GFSI-deltagare uppger att de besöker GFSI-konferensen varje år och att det som lockar dem är allt från de många möjligheterna till nätverkande till det breda utbudet av nyskapande tekniska innovationer.

Marjolein Raes, ansvarig för huvudpunkterna på Consumer Goods Forum påtalade GFSI-konferensens relevans för alla typer av intressenter inom livsmedelsbranschen. "Oavsett vilken del av leveranskedjan ett företag är verksam inom understryker GFSI:s inkluderande och öppna inställning vikten av alla medverkande parter för att driva livsmedelssäkerheten framåt, skapa en samarbetskultur och främja positiva övergripande förändringar inom hela branschen."

-- ENDS --

GFSI 6

The Global Food Safety Initiative brings together key actors of the food industry to collaboratively drive continuous improvement in food safety management systems around the world with a vision of safe food for consumers everywhere. The GFSI community works on a volunteer basis and is composed of the world's leading food safety experts from retail, manufacturing and food service companies, as well as international organisations, governments, academia and service providers to the global food industry. www.mygfsi.com

Looking for documents & information on GFSI?

Visit the GFSI Information Kit

Get started on the GFSI Global Markets Programme